Insjöns Ridklubb

Lennart Danielssons Minne

Lennart Danielsson var en av de unga eldsjälar som var med från start när Insjöns Ridklubb bildades 1971. Lennarts pappa Bosse blev klubbens förste ordförande och den enda i den första styrelsen som var myndig. Lennart var en framgångrik och allsidig ryttare som tävlade i både dressyr (DM-guld i kat B 1973 på Bonnie) och hoppning och även i distansritt där han på sin angloarab Cashmir segrade i Karolinerritten, en tiomilaritt som var en av de första svenska stora årliga distanstävlingarna.

Lennart var diabetiker redan från barndomen men det var inget han lät stå ivägen för vare sig karriären eller humöret. Han var alltid en glad kamrat som aldrig hade annat än gott att säga om både klubbkamrater och konkurrenter. Tillsammans med pappa Bosse startade han redan som tonåring företaget Elldés (LD) och var därmed bland de första i Dalarna med att sälja häst och ridsportartiklar. Företaget finns ju fortfarande kvar även om det är sålt sedan länge.

Som vuxen fick Lennart familj. Han gifte sig med Marie och fick dottern Malin, och hela familjen blev engagerade i ridsporten. När sjukdomen till sist vann kampen om Lennarts liv, efter att först ha misslyckats åtskilliga gånger för Lennart var ingen som gav sig i första taget, instiftades detta minnespris för att hedra en av vår klubbs stora profiler. Styrelsen tillsammans med Marie och Malin utgör jury och avgör vem som ska få minnespriset.

Priset delas ut på klubbens årsmöte.

Anita-lektion 1971

Lennart på Bonnie, tvåa från vänster. Övriga ekipage Margareta Berglund på Petra, Anna-Karin Wallgren på Flicka, Anette Liss på Mona och Louise Tysklind på Ray. Ridlärare Anita Lindström med Pricken.

Publicerad: 2022-12-28

Senast uppdaterad: 2022-12-28