Insjöns Ridklubb

Verksamhetsidé & Värdegrund

Insjöns Ridklubbs verksamhetsidé

För Insjöns Ridklubb är glädje och gemenskap en stark drivkraft i all verksamhet.

Vår verksamhet är i första hand riktad mot medlemmar med tillgång till häst. Alla som vill är välkomna som medlemmar och alla ska kunna delta i verksamheten utifrån sina förutsättningar.

Klubben verkar för ökad kunskap om hästar och ridning men att du har roligt och trivs i vår förening och att du hanterar din häst på ett bra sätt är viktigare för oss än dina resultat på tävlingsbanan.

Vi erbjuder regelbunden träning i dressyr och hoppning för kompetenta ledare.

Vi genomför årligen tävlingar i dressyr och hoppning på lokal och regional nivå och utöver detta många klubbtävlingar som ger medlemmar på alla nivåer möjlighet att utvecklas och ha roligt.

Vår ungdomssektion är en plantskola för unga ledare och genomför många aktiviteter för yngre medlemmar. Vår klubb stöttar och uppmuntrar alla ungdomar som vill utveckla sina ledartalanger.

Vi stöttar de medlemmar som vill tävla och vi uppmuntrar till lagtävlande. I lagserier för barn och ugdomar toppar vi inte lagen.

Vår klubb äger och driver en egen ridanläggning som de medlemmar som nyttjar den gemensamt finansierar och sköter.

Som medlem i Insjöns Ridklubb har du stora möjligheter att påverka klubbverksamheten. Vi stöttar varandras engagemang och initiativ.

Vår ridklubb äger inga hästar och bedriver ingen traditionell ridskola men genom att medelmmar ställer hästar till klubbens förfogande kan klubben ändå i begränsad omfattning erbjuda barn utan egen häst, boende i Insjön med omnejd, möjlighet att lära sig mer om hästar, om ridningens grunder och utveckla ett hästintresse.

Vår verksamhetsidé fastställdes på medlemsmöte sommaren 2013 och uppdaterades på medlemsmöte 2015-04-12.

Insjöns Ridklubbs värdegrund

I IRK ska alla medlemmar trivas och känna sig välkomna. Vi sätter hästen och människan i centrum. Vi ska ha en öppen föreningsverksamhet där alla medlemmar ska kunna påverka verksamheten och utbudet. Vi värnar om mångfald och ser till att verksamheten är utvecklande och lustfylld för alla, från nybörjare till elit. Vi arbetar för goda attityder och värderingar till häst och människa.

Jag som medlem
Som medlem i IRK engagerar jag mig genom att jag hjälper till. Jag uppträder alltid trevligt och sportsligt och tar eget ansvar så att både människor och hästar kan trivas, utvecklas och ha roligt tillsammans.

Engagerad
IRK är en ideell förening som bygger på att jag som enskild medlem engagerar mig i skötseln av klubbens anläggning och deltar i de aktiviteter som klubben ordnar.

Trevlig
Jag använder ett vårdat språk mot både människor och hästar. Jag talar inte illa om andra ryttare, andras hästar eller utrustning. Jag ser och hälsar på mina medmänniskor.

Sportslig
Jag och min häst ska vara väl förberedda på vår uppgift. Jag skyller aldrig på hästen vid motgångar. Jag är generös och hjälsam mot mina kamrater, även från andra klubbar. Jag uppträder trevligt och jag följer reglerna på klubbens anläggning och på andra klubbar eller tävlingsplatser. Jag stöttar andra i med- och motgång. När jag utövar ridsport använder jag inte alkohol, narkotika eller tobak.

Ansvarsfull
Jag är själv ansvarig för att jag efter bästa förmåga följer IRK:s värdegrund. Jag bemöter alla med respekt och säger till om värdegrunden inte följs.

Genom att försöka leva efter klubbens värdegrund ETSA, utvecklas jag både som person och ryttare. Jag är en förebild för klubben och en person som klubbens yngsta kan se upp till.

Vår värdegrund fastställdes på medlemsmöte 2009 och förankrades på nytt utan ändringar på medlemsmöte 2015-04-12.

Publicerad: 2022-11-01

Senast uppdaterad: 2023-02-12